Obecnie każda branża korzysta z usprawnień i automatyzacji procesów dzięki progresowi IT. Nie wyobrażamy sobie funkcjonowania bez internetu, ale wiadomo, że medal ma dwie strony i tam gdzie są korzyści, są też zagrożenia.
W lotnictwie nie ma miejsca na luki, niedopatrzenia czy błędy. Każde potknięcie może mieć katastrofalne skutki, zatem ogromny nacisk kładzie się tutaj na obronę przed cyberzagrożeniami.
Najbardziej łakomym kąskiem dla hakerów, mogą okazać się dane osobowe, które można sprzedać. I tak na przykład w 2016 roku chińscy włamywacze wykradli dane personalne z baz kilku linii lotniczych, po czym sprzedali je na czarnym rynku. Bezpieczeństwo danych w branży lotniczej to główny cel działań specjalistów od IT.
Oczywiście drugim, nie mniej ważnym dla bezpieczeństwa w branży lotniczej elementem, są wszelkich rodzajów systemy informatyczne, które spełniają kluczowe funkcje, takie np. jak kontrole bagażu czy kontrole osobowe. Dzięki rygorystycznym procedurom i kontrolom, udało się powstrzymać wiele prób zamachów.
Branża lotnicza ma zatem trudne zadanie, bo z jednej strony musi stale zachowywać czujność w kwestii prób ataków fizycznych, z drugiej zaś strony, musi bronić się przed cyberprzestępcami.
Progres branży IT jest postrzegany przez nas jako oszczędność oraz optymalizacja czasu i procesów. Możemy już kupować bilety drogą elektroniczną posługując się zwykłym smartphonem. Na lotnisku wystarczy wtedy zeskanować z telefonu dany bilet i już możemy udać się na pokład samolotu. Wielu ludzi zamieszcza też zdjęcia biletów, z których można spisać wszystkie potrzebne dane i wydrukować sobie identyczny, podszywając się pod tożsamość.
Regularnie przeprowadzane są testy bezpieczeństwa, czyli w czasie rzeczywistym, tzw. “tajemniczy klient” próbuje podszyć się pod kogoś lub dokonać przemytu. Ukazuje to realne luki w systemach i/lub w pracy personelu. Okazuje się, że takie działania przynoszą duże rezultaty. Można w ten sposób sprawdzić na żywo pracę specjalistów i analityków, czuwających nad bezpieczeństwem systemów i wyeliminować błędy.