Wspólny projekt kolei polskich, ukraińskich, irańskich, azerbejdżańskich i gruzińskich, nosi nazwę Korytarza Transportowego Południe – Zachód. Powstał on w celu umożliwienia transportowania towarów pomiędzy krajami UE, a Indiami włączając w to Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę. Jest to szansa dla polskich importerów, którzy będą mogli łatwiej dotrzeć do Iranu i Indii.

 

Długość Korytarza łącznie wynosi 7654 km, a swój początek bierze z irańskiego portu Bander-e-Abbas. W tym porcie będzie można odbierać towary z Indii, które dotrą tam drogą morską, krótszą od lądowej o tysiąc kilometrów. Transport koleją między Indiami, a Polską jest o wiele szybszy – trwa 15 dni, podczas gdy drogą morską trwa aż 40 dni.

 

Projekt ma na celu uczynić z Polski węzeł logistyczny. Kluczową rolę odgrywa tu PKP LHS, które w roku 2017 przewiozło 10 mln ton ładunków.

 

Już teraz planowane są inwestycje mające zapewnić przepustowość trasy i zwiększenie bezpieczeństwa. Pociągi kontenerowe w Polsce będą mogły pojechać z prędkością 100 km/h.

 

Inwestycje mające na celu poprawę warunków transportowych podejmują też Koleje Irańskie. Dzięki ich inwestycjom pociągi będą mogły rozwinąć prędkość do 200 km/h. Jednak priorytetem jest zbudowanie brakującego odcinka trasy kolejowej na południu kraju. Budowa ma się zakończyć w 2020 roku. Natomiast Gruzja do 2019 roku wykona inwestycje, które pozwolą na zwiększenie prędkości do 80 km/h. Ukraińskie koleje zelektryfikują odcinek na granicy z Polską, a Azerbejdżan otworzył już  most kolejowy, który łączy miasto Astara z portem po irańskiej stronie.

Obok inwestycji w terenie, pojawią się też takie, które dotyczą wsparcia IT w zakresie stworzenia jednej platformy, która będzie jednocześnie komunikatorem między przewoźnikami, spedytorami, a klientami, na terenie Korytarza Transportowego.

Wypuszczenie pierwszego pociągu w nowym korytarzu transportowym planuje się już w maju 2017.