Rok 2018 przyniesie kontynuację bieżących inwestycji w infrastrukturę kraju. PKP PLK ma w tym niemały udział, ponieważ aktualnie realizowane są działania o wartości przekraczającej 25 mld zł. Spółka w przeszłości nie podejmowała inwestycji o takiej skali, zatem jest to wyzwanie nie tylko dla niej, ale też dla wykonawców. Oprócz wspomnianych wyżej wartości, w roku 2017 podpisano umowy na kolejne realizacje, w wysokości 18,5 mld zł.
Do niedawno zakończonych inwestycji należy połączenie pomiędzy: Kraków Zabłocie, a Kraków Podgórze. Powstają też kolejne przystanki w innych dużych miastach. Odciąży to zapewne komunikację miejską i osobową.
Wschód Polski zyska zupełnie nowe połączenia kolejowe, co zapewne przyczyni się do zwiększenia przewozów towarowych i to w krótszym czasie niż transportem drogowym. Nowe połączenia i modernizacja starych ma przyczynić się do skrócenia czasu przejazdu nawet o kilka godzin.
W roku 2017 podpisane zostały umowy, które dotyczą modernizacji linii pomiędzy największymi miastami: Warszawa – Poznań, Lublin – Warszawa, Kraków – Katowice, Poznań – Szczecin. Te inwestycje to nie tylko trasa, ale też stacje i przystanki.
Wszelkie inwestycje kolejowe to dobry znak dla transportu towarowego. Modernizacja torów zwiększy prędkość składów, a nowe mosty i wiadukty wyeliminują postoje ciężkich pociągów. Dodatkowe tory pojawią się na trasie Warszawa – Poznań. Oznacza to osobną obsługę towarową. Lepiej będzie także na trasie Oleśnica – Krotoszyn, na dojazdach do Trójmiasta, Świnoujścia i Szczecina, a także na Śląsku.
Wszelkie inwestycje mogą wymagać zmiany organizacji rozkładów jazdy, tego nie da się uniknąć, natomiast zarządcy zapowiedzieli, że w miarę możliwości na niektórych trasach zostanie zapewniony przejazd obok prowadzonych robót.
Krajowy Program Kolejowy to wartość przekraczająca 66 mld złotych. Dzięki niemu zostanie objęte pracami 9000 km torów, a do większych prędkości zostanie przystosowane 8500 km. Między wojewódzkimi ośrodkami powstaną trasy o prędkości około 100 km/h.