Polskie porty, które obsługują transport morski, znajdują się w Szczecinie i Świnoujściu. Różnią się nieco rodzajami przeładowywanych towarów.I tak np. w Świnoujściu znajdują się terminale: promowy i dla suchych  ładunków. Natomiast szczeciński port obsługuje suche i płynne ładunki oraz drobnicowe i wielkogabarytowe. W obu portach jest zapewnione też magazynowanie i przeładowywanie surowców rolno – spożywczych.

 

Port Gdańsk

 

Od początku roku w portach w Świnoujściu i Szczecinie, odnotowano znaczny wzrost przeładunków w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku. Wyrażając to w liczbach, to aż 5,4% więcej przeładowanego towaru. Przez pierwsze dwa miesiące br. przez porty przeszło ponad 4 mln ton ładunków. Tym samym oba porty liczą, że tendencja wzrostowa się utrzyma i wynik roczny osiągnie poziom 25 mln ton. Jednak nie można przewidzieć tendencji rynku i mieć pewności czy taki wynik będzie możliwy. Różnica pomiędzy oczekiwaniami zarządu portów, a wynikami z zeszłego roku, nie jest duża, ponieważ w 2016 roku przeładowano niewiele ponad 21 mln ton ładunków.

 

Surowce jakie zaliczyły wzrost w tej statystyce, w porównaniu z rokiem ubiegłym, to zboża (więcej o 25%), zaś spadek dotyczy węgla (mniej o 20%). Wzrost w przeładunku zbóż na pewno będzie stabilny, ponieważ bardzo sprawnie działa elewator Ewa, a zboże jest ładunkiem o wysokim zapotrzebowaniu. Oprócz zboża, kolejnymi towarami, które zaliczają się do tendencji wzrostowej są drewno i drobne ładunki.

 

Drewno zaliczyło wzrost, ponieważ dokonano dużego eksportu do Maroka. Więcej jest też przeładowywane towarów drobnicowych, zwłaszcza w Świnoujściu, gdzie prym wiedzie transport promowy.

 

Spadek należy do węgla i rudy. Te towary mają tendencję spadkową od dłuższego czasu i prognozuje się, że niebawem będą wzrastać. W tym roku wzrósł eksport węgla, chociażby do Niemiec. Dodatkowo węgiel jest też przeładowywany w mniejszych portach – Gdańsku i Gdyni. Natomiast jeśli chodzi o rudę, to spadek jest spowodowany eksportem surowca do Czech i Słowacji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *