Jedyny na świecie egzemplarz tego samolotu wykonał swój pierwszy lot 21 grudnia 1988. Antonov An – 225 powstał na terenie Związku Radzieckiego. Produkcja drugiego egzemplarza nie została ukończona z powodu rozpadu ZSRR. Co jest niezwykłego w tej maszynie? Można powiedzieć, że wszystko. Zacznijmy od rozmiarów: 84 m długości, 88 m rozpiętości skrzydeł oraz 18 m wysokości.
Jego masa startowa jest również olbrzymia, ponieważ wynosi aż 640 ton. Sam pusty samolot waży 285 ton. Aby samolot mógł pokonać 12.000 km, musi zatankować “do pełna” czyli 300 ton paliwa. Ilość paliwa, które jest niezbędna do utrzymania 6 silników w trybie pracy, przez godzinę, wynosi 18.000 l nafty lotniczej. Do luku można załadować blisko 250 ton ładunku, czyli prawie 2 razy więcej niż w przypadku innych samolotów. Oczywiście pod warunkiem, że nie zatankujemy całego zbiornika.
Również obsługa takiego samolotu różni się od obsługi innych transportowców. Zazwyczaj do pilotowania samolotu transportowego wystarczają dwaj piloci. W przypadku Antonova An – 225 załoga odpowiedzialna za pilotowanie składa się z 6 osób tj.: kapitana, pierwszego oficera, dwóch mechaników pokładowych, nawigatora oraz inżyniera załadunku.*
Więcej na temat tego niezwykłego cudu techniki można się dowiedzieć z poniższego pliku video:
*Źródło: http://technowinki.onet.pl/