Jak będą wyglądały podróże samolotem za 20 lat?
Takie pytanie zadano studentom Uniwersytetu Cranfield w Wielkiej Brytanii w ramach konkursu z okazji 20 urodzin easyJet w listopadzie 2015 r. Jedna z odpowiedzi jaka padła to zastosowanie napędu hybrydowego. Linia lotnicza postanowiła nie czekać… i już pracuje nad wprowadzeniem tego przełomowego rozwiązania.
Systemy hybrydowe z powodzeniem stosuje się już w samochodach, więc dlaczego by nie użyć go przy produkcji samolotów? Przemawiają za tym nie tylko względy ekologiczne, lecz także finansowe.
easyJet już kiedyś ogłaszał, że chce zmniejszyć emisję CO2. 3 lata temu wyznaczył sobie za cel ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 2,5% do 2017 roku i 5% do 2022 roku. Wdrożenie planu, zaczerpniętego z pomysłu studentów, pozwoli na jego zminimalizowanie. Obecnie emisja CO2 wynosi 81.05 gram/km.
Najwięcej paliwa tracimy podczas postoju.
Dbałość o względy proekologiczne wpłynie także na sytuację ekonomiczną linii. Analitycy easyJet przewidują redukcję kosztów operacyjnych o 35 mln dolarów. Wszystko dzięki zastosowaniu paliwa lotniczego oraz wprowadzeniu systemu hybrydowego, wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe. Będą one używane do zasilania elektroniki podczas postoju maszyny na płycie lotniska.
Ponadto, szacuje się, że w ciągu roku zostanie zaoszczędzone 50 tys. ton paliwa.
Hybrydowy samolot miałby używać podczas lotów wyłącznie silników odrzutowych, zaś napęd elektryczny znajdzie swoje zastosowanie podczas kołowania. Na najczęstszych trasach, samolot zużywa średnio w czasie kołowania około 4% paliwa. Przewoźnik planuje zamiast tego użyć energii pochodzącej z zainstalowanych w samolocie ogniw wodorowych.
Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w rzeczywistych sytuacjach? Jakie przełożenie na stawki frachtowe miałoby wykorzystywanie samolotów hybrydowych do transportu cargo? Przewoźnik chciałby w ciągu roku zakończyć pracę nad prototypem. Kto wie, może za kilka lat wdroży to innowacyjne rozwiązanie… Jedno jest pewne. Transport będzie bardziej sprawny, a cały proces uczyni bardziej wydajnym.
Kliknij “World’s first hybrid plane” i zobacz film przedstawiający działanie samolotu hybrydowego.
World’s first hybrid planeThis airline has created the world’s first hybrid plane.
Posted by Tech Insider on 8 luty 2016
Źródło i grafika: http://mediacentre.easyjet.com/