Do tej pory Pruszcz Gdański i stację “Gdańsk Port Północny” łączył most z, prawdopodobnie, 1905 r. Był to most obrotowy, który miał tylko jeden tor. Składał się z trzech przęseł, a pod dwoma z nich nie była prowadzona  żegluga rzeczna. Było to spowodowane ich długością – 36 m., co przy małej głębokości Martwej Wisły, uniemożliwiało odbywanie żeglugi w tym miejscu. Wygląd starego mostu został przedstawiony poniżej:

Stary most nad Martwą Wisłą

 

Stary most nad Martwą Wisłą

Źródło: http://www.panoramio.com/

 

Budowa nowego mostu jest związana z planami inwestycyjnymi Portu Gdańskiego. Nowy most będzie się różnił od starego nie tylko konstrukcją – będzie budowany “na lądzie” i po ukończeniu budowy zostanie zainstalowany nad rzeką. Ponadto, będzie dłuższy (120 metrów) i dwutorowy. Dzięki temu zostanie zwiększona przepustowość blisko trzykrotnie. Sam most ma mieć wysokość 21 metrów. Kolejną różnicą jest wysokość zawieszenia obiektu nad rzeką. Będzie ona wynosiła 8 metrów, co pozwoli przepływać pod nim jednostkom wyższym niż 5,6 m, jak było do tej pory. Zostało również zaplanowane zwiększenie szerokości toru wodnego prawie pięciokrotnie – z obecnych 11 m do 50 m. Trzeba przyznać, że nowy most będzie się znacznie różnił od starego:

 

Wizja nowego mostu nad Martwą Wisłą

Wizja nowego mostu nad Martwą Rzeką

Źródło: http://m.trojmiasto.pl/

 

Planowane oddanie mostu do użytku zostało zapowiedziane na koniec 2015 r. Wówczas cały ruch ze starego mostu zostanie na niego skierowany, a most, po którym odbywał się ruch od 1905 r. zostanie rozebrany.

Po modernizacji linii 226 i zainstalowaniu nowego mostu, zwiększy się prędkość jazdy pociągów towarowych nawet do 100 km/h. Oprócz prędkości zwiększy się również dopuszczalna waga zestawów oraz dzienna liczba pociągów, która będzie mogła korzystać z tej linii – z 30 do 180 na dobę. O tym, czy tak będzie w rzeczywistości, przekonamy się pod koniec roku.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *