Decydując się na wybór firmy spedycyjnej, logistyk powinien wziąć pod uwagę kilka czynników. I nie chodzi tu głównie o cenę. Istotną rolę odgrywa jakość transportu oraz terminowość wykonanych usług. Dobry logistyk wie, że oferta, którą wybierze, ma służyć nie tylko jego firmie, lecz także finalnemu odbiorcy. Żadne z ogniw łańcucha logistycznego nie może być pominięte jeśli całość procesu ma przebiegać sprawnie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze czynniki decydujące o wyborze właściwej firmy spedycyjnej.
Znajomość branży
Firma spedycyjna, której zależy na tym aby pomóc Klientom w usprawnieniu transportu, zatrudnia specjalistów z odpowiednią wiedzą. Nie pozwoli sobie na uszczerbek w reputacji z powodu niewiedzy swojej załogi. Dobrze aby specjalista potrafił pomóc także w załatwianiu trudnych formalności związanych z przewozem, czyli kompletowaniem odpowiednich dokumentów, załatwieniem ubezpieczenia cargo ładunku czy organizacją odpraw celnych.
Profesjonalne podejście oraz szczegółowe zrozumienie potrzeb to klucz do sukcesu. Optymalnym rozwiązaniem jest sytuacja win-win, tj. kiedy obie strony czerpią korzyści. Spedytor powinien starać się wynegocjować jak najkorzystniejszą stawkę, aby Klient mógł zaoferować najlepsze usługi swojemu odbiorcy. Wszystko po to aby Klient czuł, że na każdym etapie może liczyć na kompleksowe wsparcie.
Kolejnym aspektem jest doświadczenie firmy w realizacji usług. Im dłużej spedycja jest na rynku tym korzystniejsze stawki może otrzymać od przewoźników, linii lotniczych czy armatorów. Nie bez znaczenia są relacje jakie z nimi tworzy. Warto więc zadać pytanie z kim najczęściej współpracują, na jakich serwisach.
Dokumenty
Przed podjęciem współpracy z firmą transportową dobrze jest przeprowadzić szczegółową analizę dokumentacji dotyczącej jej funkcjonowania. Ważne informacje, o które należy spytać to upoważnienie do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego – najłatwiej będzie je sprawdzić w starostwie lub urzędzie miejskim odpowiadającym siedzibie danej firmy transportowej. Ponadto warto poprosić o NIP oraz OCP czy w przypadku przewoźnika i OCS w przypadku spedytora.
Flota / Sprzęt
Długofalowe relacje nawiązuje się tylko i wyłącznie z zaufanymi dostawcami. Staje się tak wtedy kiedy nie tylko cena za fracht jest atrakcyjna, ale jeśli można polegać na jakości usług. Wpływ na to ma stan techniczny posiadanej floty, co świadczy o gwarancji bezpieczeństwa oraz terminowości dostaw. Możliwość śledzenia przesyłki to istotna kwestia dla logistyka, którego zadaniem jest czuwanie nad przebiegiem operacji. Stąd też spedycja powinna dysponować takimi urządzeniami jak nadajniki GPS.
Reputacja
Warto sprawdzić opinie w Internecie, oraz w mediach społecznościowych. Niby takie proste a rzadko praktykowane. Szeroki pogląd na sytuację dadzą również rekomendacje zaprzyjaźnionych firm. Nikt tak łatwo nie doradzi jak zadowolony Klient. A zadowolony Klient jest wizytówką firmy.Dobra spedycja nie pozwoli zaniedbać jego potrzeb i jej celem będzie oferować takie usługi, które dadzą obopólną korzyść.
I na koniec… Ufamy ludziom, z którymi mamy dobre więzi, na których możemy polegać. Dlatego dobrze jest być nastawionym na długofalową relację. Stały Klient jest cenny dla spedycji, która szanuje jego lojalność i w odpowiedni sposób to wynagradza.