Transport morski stał się ostatnio mocno innowacyjny. Trwają już prace nad bezzałogowymi statkami, które będa transportować towary, a obecnie najświeższym tematem jest kolejny rewolucyjny projekt – inteligentne kontenery.

 

W tym celu została zawiązana chińsko – niemiecka spółka o nazwie ShenZhen ZhongHong Equipment Technology. Spółkę tworzą dwa chińskie przedsiębiorstwa:  China International Marine Containers (CIMC) i ShenZhen HongYi Hi-Tech Technology wraz z niemiecką spółką Asto Telematics.

 

Firmy połączyły się  celu opracowania technologii, która będzie na tyle uniwersalna, aby spełnić wymogi przyszłego rynku. Ze strony niemieckiego przedsiębiorstwa, nowo powstała spółka, zyska technologię aJour i oprogramowanie. Ajour to kompaktowy zespół, który jest wyposażony w bezobsługowy akumulator. Zasila on system GPS/GSM, a teraz jego funkcjonalność ma zostać rozszerzona o rejestrację drogi transportu kontenera. Informacje jakie będą zbierane to przypadki uderzenia kontenera, jego otwarcie i zamknięcie oraz temperatura i wysokość  wewnętrznego ciśnienia. Być może w drodze dalszego projektowania pojawią się jeszcze inne funkcje.

 

Sam pomysł na inteligentne kontenery nie jest nowy i od dwóch lat produkuje je jeden z armatorów.  Jednak aktualne rozwiązanie nie znalazło szerokiego poparcia na rynku ze względu na wykorzystywanie kontenerów nie tylko do transportu morskiego, ale też jako stacjonarny magazyn.

 

Produkcję kontenerów opracowanych przez nową spółkę ma podjąć CIMC.

 

Jeśli opracowana technologia i wdrożony produkt się sprawdzą, to możliwym jest, że inteligentne kontenery znajdą zastosowanie nie tylko u chińskich przewoźników, ale i na całym świecie.

 

Jak wynika z doświadczenia poprzedniego producenta, trzeba rozwiązać problem przetrzymywania kontenerów przez gestorów. Nie ma tu bowiem płynności w obrocie tych jednostek transportowych i czasem są one przetrzymywane w portach. Wynika to z różnych czynników. Wtedy zainstalowana w nich technologia jest bezużyteczną. Jeszcze nie wiadomo w jaki sposób będzie rozwiązany ten problem, ani kiedy pierwsze kontenery wypłyną z portów.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *