Zacznijmy od tego, co to jest Kanał Panamski. Jest to sztuczny kanał wodny łączący Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym. Przechodzi przez zatoki Panamską oraz Colón, Morze Karaibskie oraz sztuczne jezioro Gatún. Szerokość dotychczasowych śluz (33,5 m) umożliwiała korzystanie z Kanału statkom o max wymiarach:
– 294,1 m długości,
– 32,3 m szerokości,
– 12,0 m zanurzenia,
– 57,9 m wysokości od linii wodnej do najwyżej położonego punktu statku.
3 września 2007 roku została rozpoczęta rozbudowa Kanału Panamskiego. Został on poszerzony oraz pogłębiony, dzięki czemu będą mogły z niego korzystać statki o max wymiarach:
– 366,0 m długości,
– 49,0 m szerokości,
– 15,0 m zanurzenia.
Są to wymiary jednych z największych kontenerowców o pojemności 12 000 TEU.
Otwarcie rozbudowanego odcinka Kanału Panamskiego powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2016 r., a cały projekt rozbudowy będzie kosztował ok. 5 mld USD. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że armatorzy płacą za możliwość skorzystania z Kanału Panamskiego średnio od 50 000 USD do 200 000 USD za statek, a przepustowość szlaku wynosi blisko 14 000 statków rocznie, przebudowa kanału powinna się zwrócić w ciągu 4 – 5 lat. Kanał Panamski powinien zwiększyć swoją przepustowość blisko dwukrotnie w przeciągu najbliższych 10 lat.*
Historia Kanału Panamskiego, jego budowa oraz sposób działania zostały dokładnie przedstawione w programie dokumentalnym, do którego link znajduje się poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=9DskveK_S0Y
* Źródło: https://pl.wikipedia.org