Nienormatywne rozmiary ładunków, są transportowane przez niewielu przewoźników. Do tak nazywanych towarów zaliczają się niepodzielne ładunki, przewożone zestawami drogowymi, przekraczającymi 4 m wysokości, 16,5 m długości, 2,5 m szerokości. Natomiast ich waga przekracza 42 tony. Często zdarza się, że zlecony transport wymaga kreatywności oraz użycia specjalnych urządzeń. Do takich przewozów przygotowywać się trzeba nawet kilkanaście miesięcy, a w trasie niejednokrotnie spotykają kierowców dodatkowe trudności, gdzie np. trzeba demontować znaki drogowe.

 

maxresdefault

 

Dla tej grupy przewoźników, corocznie organizowana jest gala ESTA Awards of Excellence, gdzie przyznawane są nagrody dla europejskich firm pełniących te trudne usługi. Prym wiodą niemieckie przedsiębiorstwa, ale i polskie depczą im po piętach. Wielkie i nietypowe ładunki biją rekordy w swoich gabarytach, które są możliwe do przetransportowania trasą drogową. I tak najdłuższy w historii transport dotyczył mostu, który ważył 8400 ton o długości 255 metrów. Zestaw jakim przewożono ładunek posiadał aż 244 osie.

 

W polskim transporcie ponadgabarytowym często problemem jest infrastruktura drogowa, a zwłaszcza ronda, które nagminnie się u nas tworzy. Niestety, czasem nie ma możliwości wyznaczenia tak trasy aby ominąć wszystkie ronda i wtedy konieczny jest ich demontaż. Koszty ponosi klient zlecający transport. Oczywiście przewoźnik wyznacza trasę najbardziej optymalną, aby w najkrótszym czasie i bez dodatkowych kosztów przetransportować ładunek, jednak wiele odcinków, nawet naszych nowych dróg, jest problemowych.

 

Najczęściej  wymagającymi zleceniami są elementy elektrowni wiatrowych, maszyny rolnicze czy sprzęt budowlany albo samoloty. Zdarza się, że ze względu na wysokość ładunku, jego transport może odbywać się drogą wodną z wykorzystaniem barek.

 

Tak wiele różnorodnych i skomplikowanych transportów drogą lądowa jest możliwe, ponieważ zestawy drogowe można budować w dowolny sposób. Elementy z jakich tworzy się zestaw to moduły naczep złożone z wózków. Różnią się one liczbą osi i można je dołączyć zarówno wzdłuż, jak i w poprzek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *