Przywrócona w 2015 roku możliwość podjęcia nauki w zawodzie kierowca – mechanik, zaowocowała obecnie powstaniem ponad stu klas w szkołach publicznych. Profil ten cieszy się ogromnym zainteresowaniem i właśnie nowi uczniowie rozpoczęli naukę. Minus przedsięwzięcia jest taki, że absolwenci tego kierunku będą musieli na własny koszt przeprowadzić kursy na prawo jazdy kategorii C i E, aby móc podjąć pracę u przewoźników.
Profil przywrócono po 30 latach przerwy i jest to strzał w dziesiątkę, ponieważ aktualnie brakuje specjalistów w tym zawodzie, a trzeba podkreślić, że polski transport to 25% udziału w przewozach europejskich.
Główny Inspektor Transportu Drogowego informuje, że inspektorzy będą odwiedzać szkoły i rozmawiać z nauczycielami oraz uczniami poruszając kwestie bezpieczeństwa na drogach. Tu zarówno GITD, jak i szkoły będą kłaść nacisk na tematy związane z bezpieczeństwem kierowcy, ładunku i uczestnictwa w ruchu drogowym.
Dla zobrazowania obecnego zapotrzebowania na kierowców podano dane o zatrudnianiu wschodnich sąsiadów. Liczba wydanych świadectw urosła do kilkudziesięciu tysięcy w skali roku. Szacuje się, że dla polskich przewoźników pracuje już około 100 tyś. zagranicznych kierowców. To znacząca liczba, a prognozy rokują coraz większe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników.
Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podkreśla, że dostał zielone światło od Minister Edukacji, na rozmowy z branżą transportową. Chodzi m.in. o to, aby polscy przewoźnicy podjęli dialog, w którym będa wskazywać jak właściwie rozwiązać kwestie kategorii prawa jazdy i jak najlepiej, być może we wspólnym porozumieniu i kooperacji, przygotować przyszłych kierowców, a swoich potencjalnych pracowników.
Obecnie pełny koszt zdobycia uprawnień przez kierowcę to około 10 tys. złotych. Często ta kwota jest nie do zrealizowania dla osoby, która chce starać się o pracę u przewoźnika.
Aktualnie tematem do rozważenia i problemem do rozwiązania jest koszt przygotowania przyszłych kierowców, na których już czekają miejsca pracy.