Security is one of the most important aspects of transport, and has a lot to do with health of people working in the transport industry. Safe transportation means lower spending for everyone, and Ministry of Infrastructure and Development seems to take it into deeper consideration. That is why they planned changes within the Strategy of Transport Development until 2020 – the changes are aimed at facilitating the level of security.
 
Railroad infrastructure
 
One of the main changes included in the Strategy is the construction of ERTMS rail traffic control devices, refurbishment of previous railway between 2014 and 2020. The outcome is going to be crucial: increased safety on railroad crossroads between railway and standard roads. Apart from that, a division between passenger and cargo rail transport is going to be introduced, because of the difference in speeds at which the now-two-different branches of rail transport. It is also important to know that railway transport in Poland is still underi-invested in. According to the report by Ministry of Infrastructure and Development, the base network that is going to fulfil the requirements will be ready by 2030, and would consist of 9 main communication corridors.
 
Road infrastructure
 
While the rail infrastructure is only yet to truly develop, express road network infrastructure is already actively being developed, and the number of people injured in has dropped by 20% between 2003 and 2011. During that time, the total length of autobahns has risen by 90%.
 
According to SRT, the level of security in Poland will keep on rising. In 2015, 61% of the base network has already been completed, and the support network – 16%. Until 2023, the threshold of completion is meant to go up to 88% for base network and 33% for the support network.
 
The trend in both modes of transportation is noticeable – both aim to limit the number of collisions between the two.
Bezpieczeństwo to jeden z ważniejszych aspektów transportów, ma w oczywisty sposób przełożenie na zdrowie pracowników, ale również kwestie ekonomiczne — bezpieczny transport to oszczędność czasu i środków dla każdej z zainteresowanych stron. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju bierze to pod uwagę, dlatego w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku zostały ujęte zmiany, które mają doprowadzić do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa.
 
Infrastruktura kolejowa
 
W ramach SRT przyjęto między innymi zabudowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym ERTMS w liniach kolejowych budowanych w latach 2014-2020, w liniach zmodernizowanych we wcześniejszym terminie oraz w ramach realizacji projektów mililokalizacyjnych. Skutkiem będzie poprawienia bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami przeznaczonymi dla ruchu samochodowego.
 
Oprócz tego transport kolejowy zostanie oddzielony od ruchu pasażerskiego. Jak zwrócono uwagę w SRT potrzeba rozdzielenia tych dwóch rodzajów ruchu kolejowego wynika min. z rosnących prędkości pociągów pasażerskich. Warto zauważyć, że jak na razie polska sieć transportu kolejowego jest niedoinwestowana, nie stanowi spójnej całości i nie spełnia wymagań, stawianych przed nowoczesnym systemem transportowym. Jednak według raportu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju sieć bazowa, która będzie spełniała te wymogi powstanie do roku 2030 i będzie składała się z 9 głównych korytarzy komunikacyjnych.
 
Infrastruktura drogowa
 
Równolegle – cały czas postępuje rozwój sieci dróg ekspresowych oraz autostrad. Należy zwrócić uwagę, że od roku 2003 do roku 2011, dzięki rozwojowi infrastruktury drogowej ilość osób poszkodowanych w wypadkach spadła o ponad 20%. W tym czasie łączna długość dróg ekspresowych oraz autostrad wzrosła o ok. 90%, widać więc wyraźną korelację.
 
Według SRT poziom bezpieczeństwa transportu w Polsce ma cały czas rosnąć – w 2015 roku drogowa sieć bazowa była gotowa już w 61%, a kompleksowa (bazowa + wspomagająca) w 16%. Do 2023 roku poziom ukończenia całości planowanych inwestycji ma wynosić kolejno 88% dla sieci bazowej oraz 33% dla sieci kompleksowej.
 
Zauważalna jest stała tendencja – w każdym rodzaju opisywanego transportu dąży się do bezkolizyjnej organizacji ruchu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *