On the one hand, railroad transport has definite potential in Poland, on the other – competitiveness is not its biggest merit. Why is it like that? It is worthy to take a closer look.
 
There are various reasons for it, some of them more real than others. PKP Cargo blames the government for supporting the road transport for the situation, and it has been voiced as such by Maciej Lubiszewski, CEO of PKP Cargo during the European Economic Congress in Katowice. During his speech, we could also here other reasons, e.g. the relatively lower costs of surcharges for trucks. In this case, the vignette cost for road transport costs around 27PLN per day, whereas when it comes to railroad carriages, the same cost can even reach the numbers 16 to 17 times higher of around 476PLN per day.
 
Other problems include the fact that frequent renewal and repairs of long-distance railroad tracks, variating between 100 and 400 kilometers. What is more, PKP Cargo does have a grudge with Office of Competition and Consumer Protection (UOKiK), that keeps on penalizing PKP, and the costs sometimes reach 60-80million PLN.
 
Another problem is the problem with efficient management – it does not exist, since the managing directors’ board is made from old-fashioned, anachronistic, PPR managers that choose not to get acquainted with newer methods and means of management.
 
However, there is one interesting fact concerning the subject – PKP Cargo also invests in truck fleet that is meant to eventually become a support to the main PKP Cargo railroad transport – the aim is to provide as complex services as possible. It is also worth to note that there are chances waiting to be exploited, for example the new agreement between PKP Cargo with Tauron and Enea.
 
It is very muh possible that because of some changes made to the company, it will manage on the internal market. The important question is, will it be able to compete with neighboring countries? Will the solutions provided resolve the problems scourging this branch of transport for good?
Z jednej strony kolej ma w Polsce całkiem spory potencjał, z drugiej jest niekonkurencyjna. Dlaczego tak się dzieje? Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu.
 
Istnieją różne przyczyny, mniej i bardziej realne. Samo PKP Cargo obwinia o to faworyzowanie przez władze transportu drogowego. Przynajmniej tak powiedział Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
 
W ramach tej samej wypowiedzi mogliśmy usłyszeć, że winne są dużo niższe opłaty dla samochodów ciężarowych. W ich przypadku dzienny koszt przejazdu w systemie winietowym w tym wypadku wynosi 27zł za dzień, w przypadku pociągów towarowych jest ona nawet 16-17 krotnie wyższa i wynosi 476zł za dobę.
 
Jako inne problemy transportu kolejowego wskazuje się również częste remonty torów na dużych odcinkach. W skrajnych przypadkach trasa potrafi się wtedy wydłużyć nawet z np. 100km do 400km. Dodatkowo warto zauważyć, że PKP Cargo posiada problemy z UOKiKiem – który nakłada na nie spore kary rzędu nawet 60-80mln zł.
 
Innym problemem jaki dotyka polskiego transportu kolejowego są wieloletnie problemy ze skutecznym zarządzaniem – winna jest skostniała post PRL-owska kadra managerska, która nie zna nowoczesnych metod zarządzania.
 
Co ciekawe główny gracz na naszym rynku czyli PKP Cargo inwestuje we flotę samochodową, która będzie wsparciem dla PKP Cargo – tak aby ta firma mogła świadczyć kompleksowe usługi. Należy zwrócić uwagę, że przed liderem polskiego transportu kolejowego jawią się pewne szanse – nie dawno zostały podpisane duże kontrakty z Tauronem oraz Eneą.
 
Bardzo możliwe, że dzięki pewnym zmianom PKP Cargo poradzi sobie w ramach naszego wewnętrznego rynku. Pytaniem jest czy da radę konkurować na sąsiednich rynkach? Ważnym pytaniem jest również to, czy nawet rozwiązaniem problemów lidera polskiego rynku transportu kolejowego rozwiąże bolączki tej gałęzi transportu?
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *