On Monday, the Polish Lower House (Sejm) ordered the Administration and Internal Affairs to start working on amendments to Ministry of Maritime Economy. The deputy representative applicant, Marcin Horała, underlined that the main purpose of the new project is to enhance the powers and competences of Ministry of Maritime and Inland Waterway Economy.
The new amendment has been launched on the grounds that the Minister of Maritime Economy is meant to have more power that is now deemed necessary to do his job properly. It has been added that the amendment will include three major branches of maritime economy. “it is necessary to provide the Ministry with appropriate privileges so that is allowed to perform its function on its own as far as maritime economy is concerned,” said Horała. Modifications in the Act will also include the way in which the cargo is secured, state-of-emergency situations and specifying the rules of transport of IMO (Dangerous Goods) shipments.
The reason for change is also based on Eurostat’s statistical data, according to which 3% to 5% of EU GDP is produced by the maritime sector of economy. Also, 90% of foreign trade and 43% of internal EU trade is done by sea transport.
The new Act is meant to take effect 14 days after it is announced.
As the new PiS government promised, it would create the Maritime Ministry of Maritime Economy and Inland Waterway Transport by separating it from Ministry of Infrastructure and Development. According to the party itself, the newly-created department is meant to help improve the work of 5 complementary elements of the same trade: the shipyard industry, national sea carriers, fishing sector, seaport policy and development of sea education.
Will the new amendment actually help the statistics and the development of maritime economy? The answer for that question will come as time passes. We honestly hope that the maritime transport will get better, and that through those changes cooperation with our company.
W poniedziałek Sejm skierował do prac w komisji administracji i spraw wewnętrznych projekt nowelizacji dot. Resortu gospodarki morskiej. Poseł wnioskodawca Marcin Horała podkreślił, że celem projektu jest wzmocnienie kompetencji ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Uzasadnienie do projektu podkreślało stworzenie ministrowi do spraw gospodarki morskiej , rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej instrumentów prawnych , które są obligatoryjne w prawidłowym sprawowaniu powierzonych mu zadań. Dodano, że kierunek działań będzie zmierzać do przebudowy trzech wielkich gałęzi gospodarki morskiej. “Należy przydać ministerstwu niezbędne uprawnienia, które pozwolą mu wielowymiarowo prowadzić politykę państwa w dziedzinie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej” – powiedział Horała.
Ustanowienie generalnej kompetencji ministra gospodarki morskiej jako ministra realizującego uprawnienia w instytucjach należących do Skarbu Państwa w takich dziedzinach, jak gospodarka morska, żegluga śródlądowa i rybołówstwa – to kolejne zmiany nowelizacji. Modyfikacje w ustawach będą również dotyczyć zabezpieczenia transportu, stanów wyjątkowych czy zwiększenia bezpieczeństwa na morzu oraz sprecyzowania zasad przewozu materiałów niebezpiecznych.
W uzasadnieniu znalazły się również dane statystyczne Eurostatu, zgodnie z którymi od 3 do 5 proc. unijnego produktu krajowego brutto (PKB) jest wypracowywane przez sektor morski. 90 proc. handlu zagranicznego i 43 proc. handlu wewnątrzunijnego realizowane jest drogą morską.
Ustawa miałaby obowiązywać po 14 dniach od jej ogłoszenia.
Utworzenie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej po wydzieleniu z ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju było jednym z punktów programu wyborczego PiS. Według tej partii resort ten ma pomóc w usprawnieniu pracy pięciu komplementarnych elementów branży: przemysłu stoczniowego, narodowych przewoźników morskich, rybołówstwa, polityki portowej i rozwoju szkolnictwa morskiego.
Czy nowelizacja znajdzie swoje odzwierciedlenie w danych statycznych i poprawi obrót gospodarki morskiej? Na odpowiedź na to pytanie musimy dać sobie czas. Mamy głęboką nadzieję na jeszcze większe usprawnienia w obrocie gospodarki morskiej oraz na współpracę z naszą firmą w zakresie usług transportu morskiego.