Nowadays, the Polish economy may not be the biggest as far as air freight is concerned. Polish air cargo freight makes up for only 1% of total European economy. One bigger airport in the West of Europe can service more than tenfold the amount of cargo serviced by Polish airports.
 
Are there any chances on developing that branch of the economy?
 
According to experts, only the two airports located in Warsaw have a chance for meaningful development in the nearest future. What makes the two airports different is the fact that only they operate and service wide-body airplanes. The Warsaw Chopin Airport services the highest amount of cargo of all the Polish airports, that is around 60.000 tons per year.
 
That piece of statistics may not mean much on its own, but when you compare it to that of Frankfurt Airport’s (around 2.000.000 tons per year), it starts to make sense. On the other hand, the popularity of German airports can be a big chance for the Polish economy, after all Polish and German economies are strongly related. Experts see it as a chance of development for the economy, as the construction of German airport in Berlin can mean more movement on Polish airports as well.
 
Weaknesses and hope of Polish air cargo freight
 
One of the reasons for the Polish air cargo freight low popularity is the fact that the Polish industry that is not innovative enough. There are products that Poland manufactures and exports to the West, however they are not typically air-transport-grade standards, since most of the products transported by air are high-value goods or technologically-advanced cargo.
 
Another weakness of Polish air cargo is the frail number of available aircraft, but even here you may observe a noticeable increase. Apart from that, Polish airports invest more and more money in developing transport infrastructure. Everything seems to point to one trend – in the coming years, Polish air cargo transportation is going to grow. The question now is: how quick is the growth going to come about, and whether Polish entrepreneurs will be able to take advantage of the situation.
Obecnie polski rynek nie należy do największych, jeżeli chodzi o transport lotniczy. Lotniczy rynek cargo stanowi zaledwie 1% całości europejskiego rynku. Jedno duże lotnisko na zachodzie Europy potrafi obsługiwać nawet do kilkudziesięciu razy więcej towarów niż wszystkie polskie lotniska.
 
Czy istnieją jakieś szanse na rozwój tej branży?
 
Według ekspertów, póki co tylko warszawskie lotniska dają szansę na rozwój w najbliższej przyszłości. W odróżnieniu od pozostałych polskich lotnisk operują na nich samoloty szerokokadłubowe. Oprócz tego w Warszawie dochodzi do największego przeładunku na polskich lotniskach (ok. 60 tys. ton rocznie).
 
Oczywiście, jeżeli porównamy to z lotniskiem we Frankfurcie, który przeładowuje ok. 2 mln ton towarów rocznie, to zdamy sobie sprawę z różnicy skali. Jednak z drugiej strony popularność niemieckich lotnisk może być dużą szansą dla polskiego rynku, w końcu nasze gospodarki są ze sobą silnie powiązane. Eksperci widzą sporą szansę dla naszego rynku w powstającym porcie lotniczym w Berlinie, którego budowa może zwiększyć ruch transportowy na polskich lotniskach.
 
Słabości i nadzieje polskiego rynku lotniczego cargo
 
Powodem niskiej popularności polskiego rynku lotniczego transportu jest nasz słaby, mało innowacyjny przemysł. Istnieją produkty, które wytwarzamy i eksportujemy na zachód. Jednak nie wpisują się one w specyfikę transportu lotniczego, którym zwykle przewozi się produkty o wysokiej jakości oraz poziomie zaawansowanie technologicznego.
 
Inną słabością rynku cargo jest cały czas dosyć słaba flota samolotów. Jednak tutaj widzimy znaczącą tendencję wzrostową. Oprócz tego polskie lotniska inwestują coraz większe pieniądze w rozwój infrastruktury transportowej. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będziemy obserwowali na tym rynku tendencję wzrostową. Pytanie brzmi, jak szybka będzie to tendencja i jakie korzyści mogą w związku z tym odnieść polscy przedsiębiorcy, dla których rozwój transportu lotniczego w Polsce będzie stanowił szansę do rozwoju własnej firmy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *