What are the most usually-occurring problems in out-of-gauge transport
 
Transport of oversized cargo, that is the transport of the heaviest and biggest cargo, is truly an extreme sport. Orders for that kind of cargo are a rarity and extremely costly.
 
How big is the cargo in out-of-gauge transport?
 
In fact, there are no limitations as to the size of the cargo – the only true limitations are set by equipment and roads. Interestingly, according to experts, technology is so developed at the moment that it is possible to move whole houses, space shuttles and other gigantic constructions that otherwise would be considered impossible to move.
 
At what point can cargo be called oversized?
 
If the cargo that we desire to transport is more than 16,5 meters long, has more than 4 meters in height, more than 2,55 meters in width, and weighs more than 42t per piece and is not dividable by unit – that is the point from which you can call the cargo oversized.
 
What type of cargo in transported in that fashion?
 
The cargo is often film props, heavy construction equipment, farming machines, wind power stations, reservoirs, museum exhibitions, airplanes, helicopters, tanks, train parts, but there are no limitations as to the number of things you may transport. It is worthy to note that road set used to transport oversized cargo can reach the length of 60 meters!
 
What is the most important for the carrier?
 
Clearly, the size and weight of the cargo play crucial role. They are not the only factors taken into account – you also should pay attention to material from which the cargo is made, its durability, worth and so on. When the carrier gets to know all the important details, then the appropriate routing is made so that the cargo can reach the destination without problems, such as too low overpass.
 
Oversized cargo very often reach Poland through the port of Opole, where the cargo is loaded off onto the other means of transport.
Jakie są najczęstsze problemy w transporcie ponadgabarytowym ?
 
Transport ładunków ponadgabarytowych, czyli tych największych i najcięższych to prawdziwy transportowy sport wyczynowy. Zlecenia tego typu zwykle są bardzo unikalne i bardzo kosztowne.
 
Jak duże są ładunki ponadgabarytowe?
 
Właściwie, to nie ma żadnych ograniczeń, poza tym jakim sprzętem dysponuje dana firma transportowa oraz tego czy to co chcemy przewieźć zmieści się na drodze. Co ciekawe, według ekspertów technologia jest obecnie tak bardzo rozwinięta, że da się przewozić nawet domy, promy kosmiczne i inne ogromne konstrukcje, które wydawałoby się, że są nie do ruszenia.
 
Od kiedy zaczyna się transport ponadgabarytowy?
 
Jeżeli to co przewozimy ma ponad 16,5 m długości, 4 m wysokości oraz 2,5 szerokości, masa przekracza 42 tony i jest niepodzielne – wtedy możemy mieć pewność, że mowa o transporcie ponadgabarytowym.
 
Co się przewozi w ramach tego typu transportu?
 
Często będą to rekwizyty filmowe, ciężki sprzęt budowlany, maszyny rolnicze, elektrownie wiatrowe, różne zbiorniki, eksponaty muzealne, samoloty, śmigłowce, czołgi, elementy pociągów, chociaż tak jak wspominaliśmy wcześniej – nie ma tutaj praktycznie żadnych ograniczeń. Warto zwrócić uwagę, że zestawy drogowe, potrzebne do przewiezienia tego typu transportów potrafią osiągnąć nawet ponad 60 metrów!
 
Co jest najważniejsza dla przewoźnika?
 
Jak łatwo się domyślić – najważniejsze są gabaryty tego co trzeba przewieźć. Oczywiście to nie jedyny czynnik, ważna jest też konkretna specyfikacja materiałów z jakiego wykonany jest dany obiekt, jego wytrzymałość, wartość i tak dalej. Kiedy przewoźnik pozna już te wszystkie ważne szczegóły, wtedy wytyczana jest odpowiednia trasa, tak aby ładunek był w stanie przejechać z punktu A do punktu B, bez cofania się z powodu np. zbyt niskiego tunelu.
 
Ładunki ponadgabarytowe bardzo często trafiają do Polski za pośrednictwem portu rzecznego w Opolu, w którym są rozładowywane, a następnie przeładowywane na inne środki transportu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *