In Sweden and in Germany, a new idea popped up – to build the longest rail tunnel in the world that would link both countries. The point of its construction is to link Berlin and Stockholm specifically, and the section below the Baltic would be a whopping 100km long. The project for the investment is being carried out by valued specialists from companies such as Skanska. The estimated cost of that construction oscillates around 12 billion Euros, and as we know – in case of such investments – that cost will most probably rise.
 
Norwegians are also interested in taking part in the project; according to the Norwegians themselves, the railroad should be transcontinental and should link together cities such as Oslo, Goteborg, Stockholm, Copenhagen, Prague, Berlin, Munich and Venice. That would also mean an even more costly investment. Financing such an investment and logistics would have to be divided by the countries mentioned above. It is also estimated that private assets would have to make up at least part of the total investment, and that could also potentially gain from its construction.
 
The construction of the railway line between Germany and Sweden could have a huge impact on the transport between those two countries. It is also worth to take a look at the subject from the Polish point of view – it could be a chance for PKP Cargo, along with other transportation companies, to create a stable link to Berlin and Stockholm , and possibly other countries.
 
For the moment, the longest underwater tunnel is more than 50km long, and is situated in Japan, linking two islands – Honshu and Hokkaido.
 W Szwecji i Niemczech powstaje ciekawa koncepcja – powstania najdłuższego na świecie tunelu kolejowego łączącego obydwa te państwa. Celem jego powstania miałoby być połączenie Sztokholmu z Berlinem. Odcinek znajdujący się na dnie Bałtyku miałby mieć długość aż 100 kilometrów.
 
Prace studyjne nad tą przyszłą inwestycją prowadzą cenieni specjaliści między innymi z takich firm budowlanych jak Skanska. Przewidywany koszt budowy tunelu to około 12 miliardów euro, ale jak dobrze wiemy – w przypadku takich inwestycji, te koszty mogą się jeszcze potencjalnie zwiększyć.
 
Norwedzy również są zainteresowani wzięciem udziału w tym projekcie. Według Norwegów powinna powstać transkontynentalna linia kolejowa, która łączyła by Oslo, Göteborg, Sztokholm, Kopenhagę, Pragę, Berlin, Monachium i Wenecję. Oznaczałoby to jeszcze większe poszerzenie zakresu inwestycji.
 
Jednak w takim przypadku finansowanie tej inwestycji byłoby rozłożone pomiędzy poszczególne państwa zaangażowane w budowę lub logistyczną organizację tego typu nowej infrastruktury. Zakłada się również, że dodatkowo zaangażowany zostałby prywatny kapitał, który potencjalnie również może zyskać na wyżej wspomnianej transkontynentalnej linii kolejowej.
 
Budowa tunelu kolejowego pomiędzy terenem Niemiec a Szwecji może w dużym stopniu wpłynąć na zdynamizowanie transportu pomiędzy tymi dwoma krajami. Warto przypatrzeć się temu również polskiej perspektywy. Być może jest to potencjalna szansa dla PKP Cargo oraz firm transportowych, które potencjalnie dostarczałyby towary do Berlina, które dalej byłyby przerzucane do Sztokholmu oraz innych miast oraz państw skandynawskich.
 
W ramach ciekawostki – obecnie najdłuższy tunel podmorski liczy ponad 50 kilometrów. Znajduje się on w Japonii i łączy ze sobą dwie wyspy Honshu oraz Hokkaido.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *