Employment of workers from the East seems to have become a standard in Poland. It is generally said that the workers from the East are cheaper to employ, but that is not always the decisive factor. Polish transport includes almost 100 thousand companies that offer road transport services, and in those companies more than 250 thousand drivers are employed.
 
According to the Independent Self-governing Professional Union Solidarity, the decificit of drivers oscillates around the number of 50.000, and that fact has been mentioned on the last press conference of the Association of International Road Carriers. The main factor that caused it seems to be the fact that EU countries gladly take advantage of Polish transport companies, and that is mostly because of their low cost of services. Another reason for the poor situation could be high requirements for the function of a truck driver. The requirements include knowledge of international law, customs, financial and security rules, plus the way of fastening the cargo on the truck. In the past, many drivers were educated by the military, vocational schools or governmental institutions such as PKS.
 
In 2015, a new phenomenon appeared – the function of driver-mechanic has been resurrected, and that means a possibility of solving the constant problem of not having enough truck drivers on the market. However, students can freely choose to attend courses for the B-category, but they would have to apply for a C-category themselves. That in turn means that the interest of potential future drivers will be lower, and subcontractors know that drivers themselves earn substantial amount of money as it is.
 
During the press conference, an interesting idea has been proposed – a two-level education by schools within the industry. Students would earn a title of driver-mechanic with C-cate. The second level would include the C+E category, and when the student reaches 21 years of age (the age necessary to become a driver), he would already have the necessary skills to do the job. Hope lies in the education system – to respond to the Polish transportation market’s needs.
Zatrudnianie pracowników zza wschodniej granicy zagościło w naszym kraju na dobre. Powszechnie się sądzi, że jest to pracownik tańszy, ale nie to jest czynnikiem decydującym.
 
Polska branża transportowa to blisko 100 tyś. firm oferujących usługi przewozu drogowego, pracuje w nich ponad 250 tys. kierowców. Jednak, jak podano na konferencji prasowej “Brak kierowców zagrożeniem dla polskiego transportu drogowego” zorganizowanej przez ZMPD w Polsce oraz Krajową Sekcję Transportu Drogowego NSZZ “Solidarność”, deficyt na kierowców kategorii C i C+E wynosi 50 tyś osób.
 
Czynnikiem, który wpłynął na tak duże zapotrzebowanie branży jest fakt, iż kraje UE chętnie korzystają z usług polskich firm transportowych, a to za sprawą niskich cen usług. Drugim powodem braku wykwalifikowanej kadry są wysokie wymagania co do tegoż stanowiska, ponieważ kierowca powinien znać przepisy międzynarodowe, celne, finansowe oraz zasady bezpieczeństwa i mocowania przewożonych ładunków.Niegdyś wielu kierowców kształciło wojsko czy szkoły zawodowe przy państwowych przedsiębiorstwach jak np. PKS.
 
Dużą szansą na uzupełnienie braków kadry w branży transportowej jest odrodzenie zawodu kierowca – mechanik, które nastąpiło w 2015 roku. Jednak uczniowie mają do dyspozycji tylko kurs kategorii B, a kategorię C musieliby uzyskać z własnej inicjatywy. Powoduje to mniejsze zainteresowanie wśród potencjalnych kierowców – przewoźników, którzy doskonale sobie zdają sprawę, iż zawód ten jest dobrze wynagradzany.
 
Jak podano na konferencji, rozwiązaniem problemu kształcenia, mógłby stać się dwustopniowy poziom edukacji, czyli szkoły branżowe, w których uczniowie zdobywaliby zawód kierowca – mechanik z prawem jazdy kat. C, realizując I stopień. Natomiast w II stopniu dostawaliby możliwość uzyskania kategorii C+E. Następnie do osiągnięcia wymaganego przepisami wieku, tj. 21 lat, przyszły kierowca uzyskałby doświadczenie i wiedzę niezbędną wykwalifikowanemu pracownikowi.
 
Cała nadzieja w systemie edukacji, który w tym momencie powinien odpowiedzieć na zapotrzebowanie polskiej branży transportowej.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *