Seaborne
The year 2020 will mark the end of investments meant to improve cargo rail carriages to Gdynia, Gdańsk, Stettin and Świnoujście, and the total sum of money invested oscillates around 4bln Polish Zloty. The PKP PLK Company is in final stages of construction of the railway line between Pruszcz Gdański and the seaport in Gdańsk itself. Thanks to that change, the possible cargo handling for railway is said to grow six-fold.
The Precursor Bridge
The construction above the Dead Vistula is one of the most crucial parts of the investments. The materials used weight almost 2 tons, and boasts length of 120 meters. It will serve as a substitute for the old, single-lane bridge on which there had been speed limitations.
The new construction will allow the passage to be finished in only a third of time in comparison to the previous one. What is more, the conditions of navigation got better as well; “the channel has been widened, and the bridge itself has been hoisted,” said the construction manager. “Thanks to that solution, the ships are now able to pass through with taller cargo – with three layers of containers, and not with only one layer, as it was in the past.”
The two-way traffic and the modernization of the bridges will also include the passages on the Motława and Raduni rivers, and the statistics clearly show the size of the investment. During the first semester of 2016, the total amount of cargo handled in the port has grown by 34% when compared to the same period the year before, and the number of serviced carriages has increased by 29%.
The time of seaports
The potential of seaports is growing, and that is also the trend that is there to stay, and these factors seem to confirm the statement: refurbishment of 70km of railway lines and general rebuilding of infrastructure and road-railway connections. The plan has been designed to get rid of the bottleneck that has been limiting the transport for a long time. Stettin and Swinoujscie are the next strategically important cities that have been included in the development schedule; 160 kilometers of new railway, two new overpasses and bridges and electrification of chosen infrastructure.
You can speak about a considerable enthusiasm in transportation and logistics trade. We are happy that the railway transport will able to facilitate sea freight even more than before. Solutions used in our company also correspond and use railway transport, and low price and express delivery do not create problems for us, for all modes of railway transport: FCL, LCL and Overweight transport. We hope that the steps made by seaports will allow both sea freight and rail freight to foster. From our side, we encourage you to trust us with your cargo.
2020 rok ma stanowić metę inwestycji poprawiających dojazd pociągów towarowych do Gdyni, Gdańska, Szczecina oraz Świnoujścia. Kapitał ma oscylować wokół kwoty 4 miliardów złotych.PKP PLK aktualnie kończą modernizację linii kolejowej między Pruszczem Gdańskim a portem w Gdańsku. Dzięki tym działaniom przepustowość trasy dla pociągów towarowych sześciokrotnie.
Pierwszy taki most
Budowa mostu nad Martwą Wisłą to jeden z najważniejszych elementów inwestycji. Ważąca blisko 2 tysiące ton i mająca 120 metrów długości konstrukcja stanowi substytut starego, jednotorowego mostu, na którym obowiązywały ograniczenia prędkości.
– Nowa przeprawa umożliwia trzykrotnie szybszy przejazd, a drugi tor to jeszcze większa przepustowość. Poprawiły się także warunki dla żeglugi. Tor wodny został poszerzony, a światło mostu zwiększone — napomknął zarządca kolejowej infrastruktury.
– Dzięki temu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem — nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów — zaznaczono.
Ruch dwutorowy i modernizacja mostów dotyczą również przepraw na Motławie oraz Raduni. Statystyki dobitnie ukazują wymiar inwestycji. W ciągu pierwszego półrocza 2016 r. tonaż ładunków obsłużonych w porcie koleją wzrósł w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 r. o 34 proc. Natomiast liczba obsłużonych wagonów kolejowych wzrosła o 29 proc.
Czas na porty morskie !
Jak zaznaczyliśmy na początku, do 2020 roku ma zostać zrealizowany program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. 4 miliardy złotych przeznaczone na te inwestycje mają być gwarantem: wzrostu przepustowości linii, konkurencyjności przewozów towarowych oraz skrócą czas przewozu ładunków.
Potencjał dojazdu do portu w Gdańsku będzie ustawicznie rosnąć. Mają się na to złożyć: modernizacje 70 km torów, przebudowa sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów kolejowo – drogowych. Ma to zapewnić likwidację „wąskiego gardła”, utrudniającego transport. Szczecin i Świnoujście to kolejne punkty strategiczne – przebudowa 160 km torów, konstrukcja dwóch wiaduktów oraz mostu, elektryfikacja wybranych obszarów infrastruktury.
Można mówić o niemałym entuzjazmie branży transportowo – logistycznej. Cieszymy się, że kolejowy przewóz może pomóc w usprawnieniu frachtu morskiego. Nasze optymalne rozwiązania również odnoszą się do tej gałęzi transportu, niezależnie od tego, czy dla naszego Klienta potrzebna jest ekspresowa dostawa czy niskie koszta. Wkomponowanie naszej formy do potrzeb i popytu gospodarczego daje możliwość dostawy towarów dla przesyłek kontenerowych (FCL), drobnicowych (LCL), jaki i ponadgabarytowych. Mamy głęboką nadzieję , że kroki te przyczynią się do prężnego rozwoju transportu morskiego i kolejowego, zaś my zachęcamy do zaufania właśnie nam .
Get In Touch
Wide Bridge Forwarding, Sp. z oo, ul. Taneczna 23/29, 02-829 Warszawa